Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Velg sted

Gode steder å jobbe

Det siste er Great Place to Work sitt viktigste budskap. De har solid belegg for at tillit produserer hardere data enn det aller, aller meste annet; det gir gode økonomiske resultater, det vises på bunnlinjen. I tillegg skaper tillit fremragende arbeidsplasser. Og det motsatte; mistillit? Det sier seg selv, det er som å la ansatte svømme med en sekk full av stein.

Torsdag 7. mai hadde kollega Kjetil og jeg gleden av å få snakke om tillit, relasjoner og lønnsomhet til rekordmange temamøtedeltagere på Great Place to Work sitt møte i Oslo. Både Great Place to Work og deltagerne viste oss tillit. Det kjennes alltid bra, helt uavhengig av at Webstep har toppet kåringen deres tre år på rad. Tillit er ferskvare, på samme måte som utmerkelser. Over tid må den bekreftes, befestes, utvikles og fortjenes.

Det er ikke allverdens komplisert det vi har delt. Joda, vi har vokst tigangen på litt mer enn like mange år, vi har etablert 11 avdelinger i syv byer i to land. Vi har over 400 ansatte og nesten 150 samtidige kunder. For 16 år siden var Webstep fire gründere med en idé, fundert på tillit. Men når vi har vokst såpass mye, og vunnet tre førsteplasser på tre år, under vekst, blir vi jo litt nysgjerrig selv også. Å lage presentasjoner og holde innlegg er på mange måter læringsprosesser i seg selv. Byggesteiner gjenfinnes, kikkes på og vurderes. Vi samlet sammen. Og størst av dem var tilliten.

Dette er de tre viktigste poengene våre:

Alt handler om mennesker, relasjoner og tillit

Vi slapp like godt det viktigste ut av sekken med en gang. Har du tillit kan du komme så langt du vil. Men det er ikke gratis, det krever gjennomtenkt organisering, krevende og spennende roller, og håndterbar størrelse på organisasjonen. Og så trengs lokale beslutningsmyndigheter der de viktige tingene skjer – for oss handler dette om rekruttering, markedsarbeid og kunde- og konsulentoppfølging, løst i hver avdeling.

Verdien av det store lille selskapet

Forholdet mellom personer og roller i Webstep utgjør et viktig grep for oss. Hver avdeling ansetter sine egne medarbeidere, kravene for å gå fra kandidat til ansatt er veldefinerte, og tanken om å dele kunnskap er forankret hos både selgere og konsulenter allerede fra rekrutteringsprosessen. Selgerne har vetorett på rekruttering og de er organisert som gjensidig avhengige kollektiv per avdeling, rikelig utstyrt med myndighet og kyndighet. Vi er mange små enheter, der summen av nesten 400 kolleger gir oss betydelig leveransekraft og styrke.

HR er noe av det viktigste som finnes

Hos oss har hver selger personalansvar for konsulenten han har solgt til sine kunder, ingen kan løpe fra hverandre og alle er glade for det. Ikke minst kundene våre. Konsulentene får tett oppfølging av sine personalansvarlige selgere som også håndterer relasjonen til kunden konsulenten arbeider i oppdrag for. Aldri har HR vært tettere på verdiskapingen enn det. Og ut fra alt dette springer harde fakta i form av gode tall. Vi har vokst jevnt og trutt over mange år, vi tar vare på våre ansatte og vi er lønnsomme. Og det er vi stolte av. Samtidig som vi vet at det er ferskvare. Og tillitsbasert.

Når forskning bekrefter at tillit også henger sammen med ansattes opplevelse av rettferdighet, verdighet, mot, kraft, gjennomføringsevne, respekt og stolthet, da er det lett å avslutte med takk for tilliten.

Arnt Roger Aasen Kommunikasjonsdirektør Webstep

Relatert / Kontaktpersoner