Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Enklere å kjøpe effektiv digital annonsering 

Det norske selskapet Diar har på vegne av Aller Media og Amedia fått i oppgave å utvikle en effektiv og brukervennlig markedsplass for annonsører og byråer. Bak løsningen står teknologi- og rådgivningsselskapet Webstep som teknologipartner for prosjektet «Markedsplassen».

Norske mediehus opplever store endringer, både som følge av de globale plattformene og endringene rundt bruk av såkalte informasjonskapsler eller «cookies».

Ny funksjonalitet

Som et direkte svar på dette utvikler norske Diar nå plattformen «Markedsplassen», der det blir enklere for annonsører og byråer å kjøpe digitale annonseprodukter hos de 130 nettstedene som Diar representerer og som har 3 millioner ukentlige lesere. Med 1.8 millioner aID-profiler knyttet til nettstedene vil annonsører og byråer få tilgang til ny funksjonalitet i plattformen, som også vil gjøre det lettere å målrette kampanjene.

– Den viktigste jobben Diar gjør er å skape verdi for våre kunder. Målsetningen er å forenkle dagens kjøpsmetodikk samt åpne for funksjonalitet og integrasjoner som tidligere ikke har vært tilgjengelig i markedet, sier Kathrine Saastad, daglig leder i Diar.

Diar er et joint venture selskap som er eid 50/50 av mediehusene Aller Media og Amedia. Selskapet har både egen teknologi, produkter og ansatte som utvikler løsninger på digital markedsføring og data sine premisser. Målet er at prosjektet «Markedsplassen» skal bidra til å effektivisere arbeidet for både Amedia og Aller Media, samt for deres annonsører og byråer.

Skreddersydd prosjektleveranse

Fleksibel gjennomføringsmetodikk og fokus på fremtidige kundebehov var sentralt når Diar skulle velge teknologipartner. Etter en grundig evaluering av potensielle partnere falt valget på Webstep, som har lang erfaring med utvikling av digitale kundereiser.

– Vi trengte en erfaren partner med spisskompetanse på teknologi, brukervennlige løsninger og integrasjoner, som raskt kunne skalere opp både team av eksperter og omfanget av løsningen. I Webstep har vi funnet en god samarbeidspartner som både har kapasitet og erfaring nok til å utvikle den skreddersydde prosjektleveransen «Markedsplassen», sier Kathrine Saastad.

Webstep har, med sin solide erfaring fra datadrevne og kundeorienterte prosjekter, gode forutsetninger for å lykkes med prosjektleveransen.

– «Markedsplassen» er et utrolig spennende prosjekt, og vi er stolte over å bli valgt til å utvikle denne skybaserte løsningen. Våre eksperter har inngående kunnskap om utvikling av brukervennlige løsninger, integrasjoner og dataanalyse, som vil gi Diars kunder en effektiv løsning, og gjøre kundereisen enklere, sier direktør for prosjekt- og løsningssalg i Webstep, Ken Roar Riis.

Langsiktig partnerskap

Webstep skal bidra med brukeropplevelse, design og teknologikompetanse som kreves for å sikre at «Markedsplassen» realiseres og forretningsgevinstene oppnås. Løsningen sikrer at Diar har full kontroll på behandling, tilgang og bruk av kundedata i verdikjeden slik at lesernes interesser blir ivaretatt.

Utviklingen av løsningen er godt i gang, og selv om det er et langsiktig utviklingsløp, så forventes det en foreløpig lansering allerede før sommeren. I tillegg til å utvikle den nødvendige teknologien vil Webstep også stå for drift, forvaltning og support på løsningen, som leveres av et team på inntil 7 eksperter.

Med plattformen «Markedsplassen» skal det bli enklere for annonsører og byråer å kjøpe digitale annonseprodukter hos de 130 nettstedene som Diar representerer. Foto: Webstep

Relatert / Kontaktpersoner