Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

FuelBox satser digitalt for å skape analog magi

Det startet som noen lapper i en enkel konvolutt. Nå blir den prisbelønnede samtaleskaperen FuelBox digital. Appen, som hjelper deg å få fart på de gode samtalene – når og hvor som helst, ble lansert i april.

FuelBox er den gode samtalen på boks. Hver boks kommer med rundt 180 spørsmålskort og hvert spørsmål er utviklet for å skape gode samtaler. Gründer Berta Lende Røed har siden 2013 solgt over 80.000 ulike eksemplarer av produktet, som hjelper kundene å snakke om alt fra parforholdet til innovasjon. Det startet med «parboksen». I dag finnes 16 ulike bokser – også for næringslivet og offentlig sektor.

Flere muligheter digitalt

I samarbeid med teknologi- og rådgivningsselskapet Webstep, har Fuel It AS, selskapet bak FuelBox utviklet en app som skal gjøre de gode samtalene enda mer tilgjengelige – på jobb, på reise eller i friluft. Slik kan man alltid ha med seg et godt utgangspunkt for en meningsfull samtale. Den digitale utgaven av FuelBox blir i tillegg jevnlig oppdatert med helt nye spørsmål og samtalepakker tilpasset enhver relasjon, situasjon og aktualitet.

CEO i Fuel It, Berta Lende Røed, forteller at appen skal være et tilleggsprodukt til de fysiske boksene og vil skape flere muligheter for brukerne.

– Med en digital løsning ser vi flere muligheter og behov som kan dekkes. Folk har ønsket seg flere samtaletemaer for ulike relasjoner og situasjoner, samt tilgang til spørsmål når det ikke er hensiktsmessig å ta med seg en boks. En digital versjon av FuelBox løser dette elegant, forteller Røed entusiastisk.

– Har du lyst til å snakke om det å leve med sykdom eller ha den viktige samtalen før dere gifter dere, så finner du skreddersydde samtalepakker for det også.

Ingen erstatning for boksen

Da arbeidet først begynte med å digitalisere FuelBox-konseptet var det viktig for Røed at det digitale produktet ikke skulle erstatte det fysiske produktet. Teamet bak FuelBox så likevel et stort potensial i å utvikle et digitalt produktet, som kunne komplettere de 16 fysiske boksene.

– Er du gått tom for spørsmål om erotikk og sex i «parboksen», kan du gå til appen for flere spørsmål av samme slag, forteller Thomas Lende Røed, produkteier for den digitale satsningen.

Tett samarbeid med kloke hoder

I januar 2019 startet Fuel It AS dialogen med Webstep om utviklingen av et digitalt produkt, og i september startet arbeidet. Samarbeidet har resultert i FuelBox-appen, som ble lansert på det norske markedet i april 2020.

– Thomas og de andre i FuelBox hadde mange gode ideer og høye ambisjoner allerede da vi startet dialogen med dem. Vår oppgave har vært å sikre at vi utvikler de riktige ideene, og sørge for støtte og gjennomføringsevne underveis, forteller Nadine Ramsberg, som er prosjektleder fra Webstep.

Sammen med fire andre konsulenter fra Webstep har hun jobbet tett med Fuel It for å digitalisere FuelBox-konseptet. Målet har hele tiden vært å skape en mest mulig brukervennlig og spennende tjeneste for å få mennesker til å snakke mer og bedre sammen.

Prosjektlederen fra FuelBox, Thomas Lede Røed, er svært fornøyd med samarbeidet, og sier at lokal IT-ekspertise har vært avgjørende for å utvikle prosjektet.

– Webstep har vært en helt fantastisk samarbeidspartner, forteller Røed. En ting er at de har solid teknologikompetanse, men de har også vært gode på prosjektledelse og utfordret oss når vi har kommet med våre «crazy ideer», sier han.

Appen Fuelbox vises på en mobil

Relatert / Kontaktpersoner