Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Velg sted

Ny teknologi sporer busser i fjorddypet

Mobilitetsleverandøren Kolumbus i Rogaland tar i bruk ny teknologi for å skape en bedre kundeopplevelse. Med avansert teknologi og maskinlæring utviklet av Webstep får kundene informasjon i sanntid om hvor bussen er og forventet ankomsttid på ulike holdeplasser. 

Unik løsning
I konkurranse med ni andre konsulentselskaper vant nylig Webstep anbudskonkurransen om å levere 3. fase av sanntidsprosjektet. Prosjektet ble etablert i 2018 og rulles nå ut i alle områder der Kolumbus opererer. 1. juli står Haugalandet for tur der 85 nye busser vil bli satt i drift når rutetilbudet utvides. Det nye sanntidssystemet er installert om bord i bussene, og bidrar til sporbarhet selv i de lengste tunnelene.

– Samarbeidet med Webstep har gitt oss en unik løsning som langt overgår funksjonaliteten i standardpakkene for sporing av kjøretøy som finnes på markedet, sier prosjektleder Odd Vinje i Kolumbus.

Oppdateres i sanntid
Avgangstider med presise posisjoner og eventuelle forsinkelser vil være kontinuerlig oppdatert i løsningen, og neste holdeplass blir annonsert både på skjermer og med lyd for passasjerene om bord. 

– Løsningen vil gi passasjerene en bedre brukeropplevelse ved at man enkelt kan følge bussenes posisjon i egen app eller kart, sier Geir Jåthun Hindenes,  regionsdirektør hos Webstep i Stavanger.

Sky i tunnel
Vanlig GPS-tracking på kjøretøy som befinner seg i tunneler fungerer dårlig. Geografisk utfordrende områder i Rogaland, med blant annet verdens lengste undersjøiske tunnel,  gjorde at Kolumbus måtte tenke nytt for å sikre en best mulig digital kundeopplevelse. 

– Det nye sanntidssystemet bruker moderne teknologi som gjør at vi kan tilby passasjerene våre en god og stabil brukeropplevelse, sier Odd Vinje.

Kunstig intelligens sporer bussene
Ved hjelp av kunstig intelligens, store mengder data og anvendelse av Untethered Dead Reckoning-teknologi (UDR) har IT-eksperter fra Webstep utviklet en løsning som predikerer mer presise ankomsttider. Passasjerene kan selv til enhver tid følge med på mobilen og se hvor bussene faktisk befinner seg også i tunneler hvor det ikke er GPS-dekning. 

– Uten GPS-dekning i tunneler måtte vi utvikle en AI-støttet algoritme som bruker data fra bussen til å bestemme posisjon, sier Geir Jåthun Hindenes.

Slik virker sanntidssystemet
Løsningen ble å bruke bestikkregning, en teknikk kjent fra sjøfart og luftfart, i en moderne digital form som kalles Untethered Dead Reckoning. Ved hjelp av en dedikert mikrobrikke installert i hver buss som gjør beregninger basert på akselerometer og gyroskop, kan bussen sende ut et simulert GPS-signal, selv når den er 291 meter under havet.

For å kompensere for posisjonsdrift har Webstep utviklet algoritmer som etterbehandler signalet fra UDR-brikken slik at det skal stemme enda bedre med virkeligheten. Dette gir en mer nøyaktig prediksjon av ankomsttidene. Og alt skjer i sanntid.

– Webstep har bidratt til et teknologisk løft for Kolumbus, som har gitt våre passasjerer en bedre totalopplevelse, sier Odd Vinje.

Godt samarbeid
Teknologi- og rådgivningsselskapet Webstep har siden 2018 jobbet tett med Kolumbus for å utvikle fagsystemene som styrer flåten av kjøretøy. De initielle fasene av sanntidsprosjektet ble levert av Webstep, og de vant også den siste anbudskonkurransen på grunn av best score innenfor kriteriene kvalitet og pris i tilbudet.

– Kolumbus har tydelig sett potensialet i hvordan teknologi kan være med å gi en høyere servicegrad. Vi er stolte av å få være med å utvikle morgendagen sammen med en så visjonær kunde, avslutter Geir Jåthun Hindenes.

______

Om Kolumbus:
Kolumbus er en mobilitetsleverandør som har ansvar for buss- og hurtigbåttrafikken i Rogaland. I tillegg jobber selskapet for at tog, sykkel, gange og bildeling henger sømløst sammen med båt og buss. Innovasjon og ny teknologi er viktige virkemidler for å skape gode reiseopplevelser.

Kolombus

Rute 101 på vei ned i første del av Ryfasttunellen. Foto: Odd Vinje/Kolumbus

Relatert / Kontaktpersoner