Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Digitalt messekonsept gir merverdi

Havbruksmessen Aqua Nor har siden 1979 tiltrukket seg oppmerksomhet fra titusener av deltakere, og har blitt et nasjonalt og internasjonalt møtested for havbruksnæringen. Pandemien utfordret den tradisjonelle fysiske messen, og i august lanserte de sitt nye hybride messekonsept. Godt hjulpet av Webstep.

Havbruksnæringen har vokst betydelig siden Aqua Nor for første gang åpnet dørene i Trondheim. De siste årene har mer enn 25.000 mennesker fra mer enn 70 ulike land besøkt messen årlig. Post-covid ble det store spørsmålet hvordan messekonseptet kunne videreutvikles, og teknologi- og rådgivningsselskapet Webstep ble hentet inn for å evaluere ulike løsninger.

– Fysiske møteplasser er viktige, samtidig som vi har måttet tilpasse oss nye tider med sterkt fokus på smittevern. Vi ønsket derfor å utvikle et helhetlig messekonsept der den fysiske og digitale messen smeltet sammen. Webstep var sentral for å guide oss på veien, sier Kristian Digre, konsernsjef i Stiftelsen Nor-Fishing, som blant annet arrangerer Aqua Nor-messen.

Verdien av gode råd

I jakten på den optimale digitale messeplattformen ble det hentet inn tilbud fra både internasjonale og norske leverandører. Med Webstep i spissen ble de ulike løsningene vurdert, målt og testet. Målet var å komme frem til et digitalt messekonsept som kunne bringe tilleggsverdi og funksjonalitet til både utstillere og besøkende.

– Webstep har ressurser som gir kunden innsikt i komplekse kundereiser. Sammen med Nor-Fishing har vi lagt føringer for valg og utvikling av et hybrid messekonsept for fremtiden. Det er vi stolte av, sier Dagfinn Haslebrekk, regiondirektør i Webstep Trondheim.

Norsk teknologi danket ut internasjonale aktører

Bak løsningen står det norske selskapet Netfair, som danket ut alle de utenlandske aktørene. Selskapet har over de siste 10 årene videreutviklet sin digitalmesse-plattform, som best kan sammenlignes med et interaktivt TV-program, med faglige debatter, reportasjer og spennende utstillere.

– Vi er både stolte og ydmyke over å ha blitt valgt som leverandør av den digitale messeplattformen for Aqua Nor. Prosjektet har vært et svært spennende og lærerikt, og vi har utviklet både ny teknologi og funksjonalitet underveis. Vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med både Nor-Fishing og Webstep, sier Anders Lindstad, daglig leder i Netfair.

Totalt var 244 utstillere representert på den digitale plattformen, og mer enn 8200 besøkende logget seg inn på messeplattformen. I tillegg var det over 9000 mennesker som fulgte livestreamen fra konferansen. Et digitalt alternativ til den fysiske messen kompenserte dermed for nedgangen i antallet besøkende sammenlignet med et normalår uten pandemiutfordringer.

– Den norsk-utviklede digitale messeplattformen er også tilgjengelig fremover, og vil på denne måten skape merverdi for både utstillere og besøkende. Digitale messeopplevelser utfyller de fysiske og er kommet for å bli, avslutter en fornøyd Kristian Digre.

Hybrid messeløsning er fremtiden

Havbruksmessen Aqua Nor utvidet i år sitt tilbud til besøkende og utstillere ved å ta i bruk en digital messeplattform. Med Webstep i spissen ble ulike løsninger vurdert, målt og testet, før valget falt på den norske leverandøren Netfair.

Relatert / Kontaktpersoner