Omsetningsveksten fortsetter for Webstep
Oslo 21. februar 2023: Webstep-tallene for fjerde kvartal og året samlet er klare. Driftsinntektene endte på 246,4 millioner kroner i Q4, opp 12,6%. 2022 samlet ga all time high med 888 millioner kroner, opp 14,6% sammenliknet med året før. Sterk finansiell posisjon og positive utsikter gir støtte for et utbytteforslag på NOK 1.70 per aksje.
EBIT for året samlet landet på nærmere 55 millioner (EBIT-justert 60 millioner) mens EBIT for Q4 endte på tett oppunder 12 millioner, (EBIT-justert til 17 millioner) Justeringer gjort for engangskostnader.
Rekordår i bakspeilet
— Vi legger bak oss et rekordår på omsetning og går ut av 2022 med økt kapasitet og 60 flere konsulenter sammenliknet med forrige årsskifte, forteller Webstep-CEO Save Asmervik.
Med flere konsulenter ombord og økt kapasitet i ryggen er oppmerksomheten rettet mot økt lønnsomhet. Asmervik beskriver dette som naturlig etter en betydelig vekstfase naturlig preget av onboardingkostnader og noe lavere ressursutnyttelse.
Viser styrke
– Nå styrker vi salgsarbeidet og flytter tyngdepunkt og ressurser fra rekruttering til salg. Dette er en unik Webstep-egenskap som muliggjør raske oppmerksomhetsskifter. Og vi kan gjøre dette i høy fart. Færre stillinger i konsernadministrasjon forklarer engangskostnader i Q4, og sammen med økt kostnadsstyring, styrker vi den operasjonelle handlekraften vår, forklarer websteplederen, og maner samtidig til tålmodighet:
– Resultatene av det vi gjør nå slår ikke inn over natten, men vi venter å se virkninger av dette i løpet av de neste kvartalene, understreker han.
Enestående muligheter framover
Asmervik ser lyst på framtiden, og mener Webstep har unike egenskaper i møte med krevende tider:
– Vi er et robust og handlekraftig selskap med en meget sterk markedsposisjon. Vår kompetansesatsning og fokus på svært dyktige konsulenter er kompromissløs. Både enkeltvis og i team leverer vi systemutviklere og andre nøkkelroller på høyt nivå hele veien. Det betyr kortere tid fra utfordring og problem til løsning og verdi, forklarer Webstep-lederen, og trekker fram leveranse av ekspertteam som enda et ess i ermet:
— Med ekspert-team som en tjeneste (Team as a Service, TaaS) har vi åpnet nye dører inn i enterprise-markedet. Vi innfrir høye forventninger hos store, krevende kunder. Digitaliseringsbehovene er mange og store. Godt å vite for alle som er på jakt etter verdiskaping gjennom virksomhetsutviklende digitalisering, avslutter Webstep-CEO Save Asmervik.