Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Tredoblet omsetningen med Azure-basert lesetreningsprogram

(Stavanger 2.3.2017) Fra å være en IT-løsning på teknologisk etterskudd, er “Aski Raski” topptrimmet for nye runder i skoleverk og voksenopplæring. Topp teknologi og skyløft har fått farten opp både på salg og popularitet. Og nøkkelen? Et unikt A til Å-prosjekt mellom gründer Ingrid Ask og et bredt sammensatt team fra Webstep.

Spesialpedagog Ingrid Ask har lært tusener å lese. Siden starten i 1999 har hennes finurlige system av mapper og filer vært i bruk i mer enn 1300 skoler. Barn og voksne er løftet inn i lesingens vidunderlige verden. Resultatene har vært oppsiktsvekkende, men teknologi varer aldri evig. Verktøyet ble umoderne, noe måtte gjøres.

Starten på et unikt prosjekt

– Vi traff hverandre i en sandkasse. Jeg var i pappaperm og ute med minsten, Ingrid ute med et barnebarn, forteller Arne Sværen-Bryne, rådgiver i Webstep og tidligere javaprogrammerer. – Oljeindustrien var i hardt vær på den tiden, og tøffe tider kan også bety nye muligheter. Vi kom i prat om hennes store lesetreningsprosjekt og jeg så at her kunne vi opplagt hjelpe, forklarer han. Drøye to år senere fremstår Aski Raski som et moderne og dynamisk lesetreningsverktøy med skaleringsmuligheter. – Tredoblet omsetning er en viktig indikator på suksess, smiler Arne, som kvikt endte opp som prosjektleder for det store løftet.

Smidig-prosjekt og gamification

– Vi har jobbet etter smidig-prinsipper, tett sammen og med hyppige releaser. Aski Raski-verktøyet fremstår nå i ny drakt, på moderne teknologi, hurtig, og enkelt å administrere og videreutvikle. Vi har utviklet det i tett samarbeid med brukergrupper av ivrige lærere. Gamification-prinsipper og implementering av belønning for utførte oppgaver i systemet fungerer godt for barna som bruker løsningen. Funksjonalitet for å høre, finne og skrive er kommet i tillegg til å kunne lese enkeltord. At løsningen også åpner nye muligheter for effektiv norskopplæring for fremmedspråklige har gjort det ekstra motiverende å jobbe med prosjektet, sier Arne.

Har fått vist hvordan vi kan hjelpe kunder fra A til Å

– Dette har vært et nærmest perfekt Webstep-prosjekt, med tett og tillitsfullt samarbeid mellom prosjekteier og oss som konsulentselskap, mener prosjektlederen. – Vi har fått spille på alle strengene vi har og har endt opp med å bistå hele veien fra finansiering, via idéutvikling og systemutvikling til salg av det ferdige produktet. Vi har vist at vi ikke bare er 350 flinke utviklere, men også kan bistå hele veien fra Innovasjon Norge-søknader og Skattefunn, til sky- og domenekompetanse, utvikling og brukergrensesnitt. Webstep kan hjelpe fra start til mål og Aski-Raski-prosjektet viser dette klart og tydelig, forklarer han.

– De har løftet meg opp og fram

Ingrid Ask støtter dette fullt ut – i egenskap av gründer og oppdragsgiver. Hun deler mer enn gjerne sine opplevelser. – Etter første møte med Arne og Webstep måtte jeg klype meg i armen. Jeg har nærmest blitt båret opp og fram i dette prosjektet og har jobbet tett sammen med flotte, dyktige unge mennesker fra dag én – i et inkluderende arbeidsmiljø, der kunnskapsdeling er sentralt. Jeg har lært en masse, understreker hun, og setter pris på all medvind prosjektet har opplevd gjennom det store løftet: – Vi er også veldig glade for alle som engasjerer seg i utviklingen! Dette gir programmet en unik mulighet til å bli best mulig – og det er akkurat dit vi vil. Aski Raski skal være et best mulig verktøy i lesetreningen, avslutter hun.

Relatert / Kontaktpersoner

Vedlagte filer