Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Effektive annonsekjøp i skyen

«Markedsplassen» til Diar gjør det enklere å kjøpe annonseplass. Med Webstep som teknologipartner har selskapet utviklet en effektiv og brukervennlig skybasert markedsplass for annonsører og byråer – og bevist at norske medier kan svare på et behov i markedet uten å gå til globale aktører.

Norske mediehus opplever store endringer, både som følge av de globale plattformene og endringene rundt bruk av såkalte informasjonskapsler eller «cookies».

Diar gikk derfor, på vegne av Aller Media og Amedia, til Webstep i 2020 for å bygge en skreddersydd bookingplattform. Løsningen ble godkjent og tatt i bruk allerede i juli 2021, og har gjort annonsekjøpene mer effektive for kundene.

– Smart teknologi gjør kundereisen bedre. Løsningen er enkel og oversiktlig, og skremmer ikke kundene, sier Knut Risheim, Head of Tech & Ops i Diar.

«Markedsplassen» blir smartere

Etter en vellykket implementering av bookingmotoren, fikk Webstep også være med i andre fase av prosjektet. Nå blir bakenforliggende systemer for annonser og plassering av disse, knyttet opp mot input i bookingen. Målet er en sømløs og enklere kundereise, og effektivisering av manuelle prosesser.

– Integrasjon av bookingløsningen med bakenforliggende systemer gir store tidsbesparelser i tillegg til en bedre kundeopplevelse. Webstep-teamet har god kompetanse og er kommet godt i gang. Jeg gleder meg til lanseringen av «Markedsplassen» 2.0 i juni, sier Knut Risheim.

Skalerbarhet avgjørende

Diar hadde ingen teknisk gjeld, og valget av skyteknologi spiller en avgjørende rolle for å sikre både funksjonalitet og skalerbarhet. I samråd med Webstep valgte de å basere seg på serverless arkitektur i Amazon Web Services (AWS).

Denne arkitekturen gir dessuten store fordeler for Diar på driftssiden. I forhold til tradisjonell drift så sparer Diar anslagsvis 95% på å benytte serverless arkitektur. Prosjektteamet fra Webstep er ansvarlig for å optimalisere bruken av skytjenesten fra AWS.

– Skalerbarhet er veldig viktig for oss, og valget av AWS var enkelt. Webstep har ledende kompetanse på AWS i Norge, så her føler vi oss helt trygge. Det er nødvendig når vi behandler store mengder sensitive data, sier Knut Risheim.

Løsningen baserer seg på populære serverless-tjenester som CloudFront, Lambda-funksjoner, S3 og DynamoDB. Disse håndterer prosessering og lagring på en effektiv og skalerbar måte med minimalt driftsbehov. Tjenestene er også redundante og distribuert over flere datasentre, og har automatisk failover dersom det skulle bli problemer et sted.

Frihet under ansvar

Realisering av forretningskrav har hele tiden stått sentralt i utviklingen av «Markedsplassen». Utviklingsteamet fra Webstep har hatt frihet til å finne frem til beste løsning, både teknisk og funksjonelt. Dette bidrar til å skape både stolthet og tilhørighet i gruppen, fremholder den erfarne prosjektlederen i Webstep.

– Det er utrolig gøy å samarbeide med Diar. Friheten til å implementere slik vi mener er best skaper stor entusiasme i prosjektteamet. Resultatet er et robust produkt, lave driftskostnader, og ikke minst – en god brukeropplevelse, sier Fredrik Valde Anthonisen, Websteps prosjektleder for «Markedsplassen».

Enklere kundereise

Rykende ferske lesertall på medietall.no viser at Diar fortsatt er størst i Norge på redaksjonell digitaldekning. Totalt representerer «Markedsplassen» en annonseportal for 140 nettsteder. Med millioner av ukentlige lesere er det viktig at at løsningen også tilbyr funksjonalitet som gjør det lettere å målrette kampanjene.

– Den viktigste jobben Diar gjør er å skape verdi for våre kunder. Målsetningen er å forenkle dagens kjøpsmetodikk. Med Webstep på laget skaper vi en enklere kundereise. Det er unikt i markedet, avslutter en fornøyd Knut Risheim, som gleder seg til å rulle ut «Markedsplassen» 2.0.

Møte mellom to mennesker foran en skjerm

Knut Risheim, teknologidirektør i Diar, møtes ofte med innsiktdirektør Helene Slettemoen, for å stake ut kursen videre for Markedsplassen – og gjøre kundereisen enda enklere.

Relatert / Kontaktpersoner