Hopp til innhold
Tjeneste, prosjekt, navn...

Kontakt oss

Velg sted

UX-fyrverkeriet Sjur valgte Webstep

Etter ti år som utvikler og agile coach i Altibox, meldte Sjur Gran Sørskår overgang til konsulentbransjen. Valget falt på selskapet som toppet listen hans over bra steder å jobbe.  – Det ble Webstep. Jeg valgte de som tar best vare på folka sine, forklarer han.

Det som overbeviste Websteps nye rådgiver i Stavanger var konsulentledernes vilje til å være der for konsulentene – oppfølgingen, dialogen.

Tilgjengelige ledere

– Åge Martin Kranzmann, som nå er rådgiverkollega her i Stavanger, var et tydelig tegn på at Webstep mener alvor. Han hadde kontor på Altibox en halv dag i uken og fulgte opp konsulentene sine, var tilgjengelig. Det sto i kraftig kontrast til andre konsulenter som knapt opplevde oppfølging på årevis, forklarer Sjur, og trekker fram fagutvikling, det sosiale miljøet og den inkluderende kulturen som andre viktige brikker i valget av Webstep som ny arbeidsgiver.  – Og vilkår selvfølgelig. Det er viktig det også, smiler han.

UX skaper verdier

Med Sjur har Webstep i Stavanger fått en unik ressursperson på laget. Og er det en ting han brenner for, så er det hvordan UX skaper verdier. Der har han tung egenerfaring, ikke minst som agile coach. En av de viktigste oppdagelsene er hvordan UXere fungerer som katalysatorer mellom miljøer.

Adaptere og katalysatorer

– En viktig utfordring i Altibox var å bedre kommunikasjonen mellom teknologiavdelingen og den kommersielle avdelingen. Her fungerte UXere nærmest som adaptere. Uklarheter og kommunikasjonsutfordringer ble løst gjennom leveransene fra UXerne, som skapte en felles, effektiv referanseramme. Dette er spesielt viktig når du opererer i et marked med skarp konkurranse, der “time to market” er helt avgjørende. Du trenger å komme raskest mulig fram til løsninger som fungerer. Det du trenger minst av alt er misforståelser og kommunikasjonsutfordringer, ting som tar tid, forklarer Sjur og utdyper:

Verdien av autonome team

– Vi endte opp med å sende autonome team inn i organisasjonen for å lette kommunikasjonen og raskere nå fram til felles forståelse mellom faggrupper. Den store oppdagelsen var at folk som mente de var enige, faktisk ikke var det. Tilsvarende at mange mente de for eksempel representerte brukerens syn, men viste seg ikke å gjøre det, forteller han.

Og ut i andre enden kom sterk tro på å vite, ikke synse. Det har Sjur tatt med seg inn i Webstep. 

Sats på innsikt!

– Innsikt er det eneste som gjelder. Du må vite hva som virker og ikke virker og gjøre de riktige tingene rett. Her er det et vell av metoder som kan brukes, både kvalitative og kvalitative – som spørreundersøkelser, fokusgrupper og testing, testing, testing. Noe av det viktigste på dette feltet er at det lønner seg, ikke minst i form av sparte kostnader, å bruke UXere. Dermed er det viktig at vi i Webstep styrker oss på UX-området og sikter mot å kunne levere i hele registeret av tjenester, fra innsikt, analyse og prototyping, via arkitektur og grafisk grensesnitt til utrulling, analyse og oppfølging, melder han.

I`m hiring!

– Jeg kommer med et nytt kontaktnett inn i Webstep, nye folk som ikke kjenner oss fra før. Jeg er en sosial og blid fyr. Har masse humør. Tror ikke jeg har kranglet med alt for mange. Jeg kjenner folk som setter pris på det, avslutter Sjur, som allerede etter noen uker har rekruttert nye inn til organisasjonen han aktivt valgte selv.

– Webstep er et bra sted å jobbe. Og på LinkedIn-profilen min står det “I`m hiring”, blinker Websteps sist ankomne rådgiver. 

Klar for Webstep! Sjur Gran Sørskår (til venstre) blir en viktig del av Webstep-teamet til avdelingsdirektør Geir Jåthun Hindenes i Stavanger.

Relatert / Kontaktpersoner